Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Innan himlen faller ner

  1. #1

    Standard Innan himlen faller ner

    Tycker att den här är helt fantastisk! Älskar gospelkören och versmelodin. Texten är också great.

    Jag tycker alltid det har varit ganska tydligt var J.B står politiskt men det hade ändå varit roligt om nån från framtiden hade postat den här låten i tråden där Jocke för några år sedan stångade sig blodig för äganderätten och sen bjöd in världens mest nyliberala person på forumet till att hänga med honom backstage.

    Var har Oskar tagit vägen förresten? Flydde han fältet efter "La belle" och ligger och grinar nånstans?

  2. #2

    Standard

    En av mina favoriter! Helt klart den låt som passar albumtiteln bäst - det perkussiva och den dära träblås-paden får mig att tänka på stammar och uråldriga riter. Får bilder i huvudet av kvinnan på omslaget som liksom härskar över sitt eget samhälle med vilda människor som lever utan el, pengar, internet och så tillber de henne för att hon skänker dem våren.. och huvudpersonen i texten anar att undergången är nära men vill ge henne det goda i utbyte mot längre vår... innan himlen faller ner... eller nåt..
    Varje gång du möter min blick

  3. #3
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    9 234

    Standard

    Pampigt och allvarligt och
    Härligt att höra en mycket gammal sanning som inte förändrats sen den yttrades första gången:
    Vi får inget med oss när vi går.

    För när jag lyssnar på media och vad vi ofta pratar om så är det hur vi ska få mesta monetära utdelning av precis allt.
    Vi ska gå kurser för att tänka på hur vi ska förvalta pengarna till våra pensioner och vi ska välja bank och se till att få bästa möjliga ränta med de här råden och jag personligen bara kräks för det står mig upp i halsen.
    I min värld tycker jag att man kan dela på allt och ha höjdare som fixar det åt oss , jag tycker det är så tråkigt med att sätta mig in i pengar .
    Det är så urtråkigt att jag förstår inte hur någon kan tycka att det är intressesant och att det i princip hör till allmänbildningen att sätta oss in hur ens pension ska bli fast man knappt börjat jobba.
    Hello det finns kaffeskördar som slår fel , det finns tsunamis i Japan som skakar om de finansiära templen, och så förväntas vi att sitta och välja . Tex en stor jordbävning i Tokyo som kommer med ca 90års mellanrun kommer att skaka om alla börser eftersom japanerna då måste hämta hem sina utomlands investerade pengar för att bygga upp Tokyo igen.... har jag läst någonstans .
    SUCK
    och vi förväntas att kunna förutse allt och 'investera' våra pengar .
    V

    Det var en lång harang ......
    jag tycker mycket om Innan himlen faller ner .
    Den är vacker sång om sådant vi i alla fall (i hemlighet?) kan drömma om.

  4. #4

    Standard

    Den här och Var är vi nu? har lyckats slå sig in på den nuvarande favorit-listan. Har dock lite svårt att uttyda vad Joakim sjunger vid ett segment, om någon skulle kunna bistå hade det varit hjälpsamt. Precis det här lilla textstycket;
    "Allting som är gammalt var nytt ett tag
    Även vi som är så unga ska dö en dag
    ......... mycket mer än det man tar".

    Är fullkomligt förälskad på nytt, helt storartad. Bara att invänta sommarsolnedgången i skärgården med ett glas vitt, där låten hör hemma.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    08
    Inlägg
    608

    Standard

    Kanske min favoritlåt trots att kent/Jocke spelar på alla pretentiösa strängar här. Jag gillar intensiteten i Jockes röst. Vers 2 är fin prosa "allt som nu är fel var rätt nån gång, allt som var vitt blir svart imorn, allt som är gammalt var nytt ett tag, vi som var så unga ska dö en dag."

    Btw - Jocke är väl fortfarande för äganderätten skulle jag tro.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Barndomsvän Visa inlägg
    Den här och Var är vi nu? har lyckats slå sig in på den nuvarande favorit-listan. Har dock lite svårt att uttyda vad Joakim sjunger vid ett segment, om någon skulle kunna bistå hade det varit hjälpsamt. Precis det här lilla textstycket;
    "Allting som är gammalt var nytt ett tag
    Även vi som är så unga ska dö en dag
    ......... mycket mer än det man tar".
    Typ "det man ger är värt mycket mer än det man tar", någonting i den stilen.
    som flugorna på socker betyder ingenting

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kobbe Visa inlägg
    Typ "det man ger är värt mycket mer än det man tar", någonting i den stilen.
    Stämmer bra överens tycker jag. Tack!

  8. #8
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    9 234

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tralfamadore Visa inlägg
    Kanske min favoritlåt trots att kent/Jocke spelar på alla pretentiösa strängar här. Jag gillar intensiteten i Jockes röst. Vers 2 är fin prosa "allt som nu är fel var rätt nån gång, allt som var vitt blir svart imorn, allt som är gammalt var nytt ett tag, vi som var så unga ska dö en dag."

    Btw - Jocke är väl fortfarande för äganderätten skulle jag tro.
    Precis! det ena behöver inte utesluta det andra , att bara för att man önskar ett mindre egoistiskt samhälle så är det ju en önskan, inte att man vill ge bort sin stiliga garderob m.m och alla sina tillgångar .
    Sen tycker jag att det här med sångtexter är som grundforskning , men vet inte vad det kan leda till man har en idé att här finns något som är värt att gå vidare med.
    Senast redigerat av snö den 2014-05-01 klockan 23:03.

  9. #9

    Standard

    Tycker att introt påminner ganska mycket om "Little Bird" som Jocke skrev åt/med Lisa Miskovsky till albumet "Changes" från 2006 (som han även producerade).

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tralfamadore Visa inlägg
    Btw - Jocke är väl fortfarande för äganderätten skulle jag tro.
    Haha, ja asså det var ett... skämt. Tror inte direkt att låten handlar om att han ändrat ståndpunkt i frågan om fildelning

  11. #11
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Allt det som är mitt ska jag dela med dig
    Allting som är ditt ska du dela med mig
    Allt som blivit vårt ska vi ge till er
    Mindre, men till många fler
    Allting som du ser ska bli ditt en dag
    Att vårda och förvalta till dina barn
    Vi äger ingenting, se det som ett lån
    Vi får inget med oss när vi går

    Innan himlen faller ner så är du allt jag har
    Jag ska göra allt jag kan för att ha dig kvar
    Innan himlen faller ner så är jag allt du har
    och jag ska göra allt
    som står i min makt
    för att du ska få ha mig kvar


    Allt som sågs som farligt och avantgarde
    det bleknar, trubbas av tills det är normalt
    Allt som nu är fel det var rätt en gång
    Allt som var vitt blir svart imorgon
    Allting som är gammalt var nytt ett tag
    Även vi som är så unga ska dö en dag
    Det man ger är värt mycket mer än det man tar
    Vår trasiga värld blir ert ansvar

    Innan himlen faller ner ...
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

  12. #12
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av matlagningsprogrammet Visa inlägg
    Tycker att den här är helt fantastisk! Älskar gospelkören och versmelodin. Texten är också great.

    Jag tycker alltid det har varit ganska tydligt var J.B står politiskt men det hade ändå varit roligt om nån från framtiden hade postat den här låten i tråden där Jocke för några år sedan stångade sig blodig för äganderätten och sen bjöd in världens mest nyliberala person på forumet till att hänga med honom backstage.

    Var har Oskar tagit vägen förresten? Flydde han fältet efter "La belle" och ligger och grinar nånstans?
    Snacka inte skit om människor här OK?
    Håll inne med dina subjektiva idéer om mina (och andras) personliga åsikter.
    Du verkar vara full of shit, så jag förstår att det är svårt att hålla tillbaka, men försök hårdare!

  13. #13

    Standard

    Under de senaste lyssningarna har jag insett hur mycket kören formligen lyfter låten. Speciellt efter "Jag ska göra allt jag kan för att ha dig kvar", det där ahhhhh ahhhh ahhh ah ah. Får rysningar och en sprudlande känsla i magen på samma gång.

  14. #14
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    full of shit
    Skitstövel heter det på svenska..


    Inte för att jag har en aning om matlagningsprogrammet är en skitstövel eller inte.


    .. nu ska jag smyga ut härifrån och göra våfflor.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  15. #15
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    Sen tycker jag att det här med sångtexter är som grundforskning , men vet inte vad det kan leda till man har en idé att här finns något som är värt att gå vidare med.
    Precis! Ibland blir jag rädd för vad mina textskisser utvecklas till Inte för att de uttrycker ondska, utan snarare ett mörker som jag inte riktigt vet vart det kommer ifrån. Men den här tråden handlar om nåt annat. Sorry
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •