Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 47

Ämne: Ku Klux Klan-referenser i konvolutet

  1. #16

    Standard

    Jag tolkar det som en pik mot världen.

  2. #17
    Medlem Pretentiöss avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    132

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Embelie Visa inlägg
    Snälla, Sgt. Tatter, varför i helvete är det så förbannat självklart, att Kent inte skulle förmedla ett rasistiskt budskap?
    Säg mig det snälla du.
    Behagar du att skämta eller? Om du inte kan inse med hjälp av Kents bakgrund med all välgörenhet, att de med största sannolikhet inte är några rasistiska, KKK-glorifierande tokar, som önskar sprida budskapet om den vita människans överlägsenhet - då är du nog tyvärr bortom all räddning.

    Vad budskapet är tänker jag inte spekulera i, men att det skulle vara rasistiskt faller verkligen på sin egen orimlighet.

  3. #18
    Erfaren medlem Pulvermoss avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    2 580

    Standard

    Är det säkert att barnen är afrikanska då? Kan det svarta inte symbolisera tomhet? Att man blir tom som människa om man väljer en väg som stakas ut av andra, överhögheten (som den vägvisande kkk-ängeln). Tycker Sjukhus hänger bra ihop med den teorin med sista raden "Jag går ensam in i ljuset". Man blir en hel människa om man väljer att gå sin egen väg.
    Blonda afrikaner är ju inte heller så vanligt (flickan sista sidan).
    På sista sidan kan man väl också tolka det ur ett feministiskt perspektiv.
    Där ser det ut som att pojken puttar fram flickan som bestämt står kvar. Symboliserar mannens påverkan på kvinnan?
    Senast redigerat av Pulvermos den 2009-11-07 klockan 22:03.
    Suffer with pride.

  4. #19
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2008
    Ort
    Visby, Gotland
    Inlägg
    111

    Standard

    Jag ser det mest som ironi. Att barnen som redan känns väldigt utsatta (gående på en skranglig liten bro av träplankor) blir svikna av den de trodde att de kunde lita på.
    Jag vill höra din röst nu
    Höra hjärtat i bröstet
    Jag behöver din tröst nu
    Låt mig höra din röst nu

  5. #20
    Nybörjare
    Reg.datum
    Nov 2005
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pulvermos Visa inlägg
    Är det säkert att barnen är afrikanska då? Kan det svarta inte symbolisera tomhet? Att man blir tom som människa om man väljer en väg som stakas ut av andra, överhögheten (som den vägvisande kkk-ängeln). Tycker Sjukhus hänger bra ihop med den teorin med sista raden "Jag går ensam in i ljuset". Man blir en hel människa om man väljer att gå sin egen väg.
    Blonda afrikaner är ju inte heller så vanligt (flickan sista sidan).
    På sista sidan kan man väl också tolka det ur ett feministiskt perspektiv.
    Där ser det ut som att pojken puttar fram flickan som bestämt står kvar. Symboliserar mannens påverkan på kvinnan?
    Sundance_kid: jag har inte påstått att de skulle vara rasister! Det har jag väldigt svårt att tro och i så fall skulle jag inte lyssna på dem. Tycker ovanstående tolkning är mycket bättre. Allt jag menade var att jag blev förvånad när jag såg konvolutet och gärna skulle vilja höra Kents kommentar av det hela.

    Och vem fan är elitisten?! Den upphöjde? Kan vi försöka växa upp och inse att samhället inte är så svart och vitt? Dessutom tycker jag att överklass vs. underklass tolkningen börjar bli lite gammal. Folk måste sluta gruppera människor bara för att någon har mer eller mindre pengar än någon annan och anta att alla beter sig på ett visst sätt osv.
    Fråga kent: \"Sluta nu!!!Folk kan ju få för sig att det är vi själva som skriver frågorna.\"

  6. #21
    Erfaren medlem Clive_Burrs_grannes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    C14H19NO2
    Inlägg
    5 554

    Standard

    Frågan är väl om ängeln har på sig en KKK-huva eller ej.
    Liraren som sitter på golvet med en gigantisk dumstrut över pallet, med hål för ögonen, är ju inte KKK.

    Kan det inte vara en sådan ängeln har på sig?

  7. #22
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Clive_Burrs_granne Visa inlägg
    Frågan är väl om ängeln har på sig en KKK-huva eller ej.
    Liraren som sitter på golvet med en gigantisk dumstrut över pallet, med hål för ögonen, är ju inte KKK.

    Kan det inte vara en sådan ängeln har på sig?
    Jag tolkar det lite som dumstrut/KKK-huva
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  8. #23
    Bandmedlem
    Reg.datum
    Nov 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    1 179

    Standard

    Ni kanske inte vet hur informationssamhället fungerar, men hade jag haft dessa funderingar kanske jag först och främst tagit reda på vem som gjorde bilderna åt oss.
    Men det är ju helt omöjligt att få tag i den infon i dagens samhälle, eller?
    Det är faktiskt pinsamt av er.
    Internetgenerationen?
    Va?
    Va?

    Jag väntar med spänning på nästa befängda anklagelse som oundvikligen kommer att plockas upp.
    Jag vet också med 90% säkerhet vilken.

  9. #24
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2005
    Ort
    , , .
    Inlägg
    61

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Ni kanske inte vet hur informationssamhället fungerar, men hade jag haft dessa funderingar kanske jag först och främst tagit reda på vem som gjorde bilderna åt oss.
    Men det är ju helt omöjligt att få tag i den infon i dagens samhälle, eller?
    Det är faktiskt pinsamt av er.
    Internetgenerationen?
    Va?
    Va?

    Jag väntar med spänning på nästa befängda anklagelse som oundvikligen kommer att plockas upp.
    Jag vet också med 90% säkerhet vilken.
    Jaha, då ni är altså inga djävulsdyrkande nazister som så tydligt indikeras i produkten röd :-)

  10. #25
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Ni kanske inte vet hur informationssamhället fungerar, men hade jag haft dessa funderingar kanske jag först och främst tagit reda på vem som gjorde bilderna åt oss.
    Men det är ju helt omöjligt att få tag i den infon i dagens samhälle, eller?
    Det är faktiskt pinsamt av er.
    Internetgenerationen?
    Va?
    Va?

    Jag väntar med spänning på nästa befängda anklagelse som oundvikligen kommer att plockas upp.
    Jag vet också med 90% säkerhet vilken.
    Förlåt.


    ......
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  11. #26
    Nybörjare
    Reg.datum
    Oct 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Jag väntar med spänning på nästa befängda anklagelse som oundvikligen kommer att plockas upp.
    Jag med! Trådarna blir bara roligare och roligare.

  12. #27
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Själv tycker jag det känns som en liten parodi på sig själva eller nåt, dom måste iaf haft grymt kul med dessa bilder!

    Men jäklar vad jag gillar hela produktionen, skivan känns verkligen som en perfekt helhet, mycket mer fulländad än t ex Tillbaka till samtiden. Både text, musik och framförallt designmässigt. Det är grymt!
    Senast redigerat av Fast Forward den 2009-11-12 klockan 19:53.
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  13. #28
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av J.Berg Visa inlägg
    Ni kanske inte vet hur informationssamhället fungerar, men hade jag haft dessa funderingar kanske jag först och främst tagit reda på vem som gjorde bilderna åt oss.
    Men det är ju helt omöjligt att få tag i den infon i dagens samhälle, eller?
    Det är faktiskt pinsamt av er.
    Internetgenerationen?
    Va?
    Va?
    Nu vet jag iofs inte exakt vilka funderingar du avser, men visst det är ju Makode Linde vad jag förstår, som själv är svart.
    Vet verkligen inte mycket honom. Han har väl fått rätt mycket skit/kritik, och tidigare gjort konst med teman som utgår från etnicitet.
    Men det kan ju tänkas att bilderna försöker skildra hur det är lätt för någon i maktposition och som anses/anser sig själv vara god att kritisera/ifrågasätta/förtrycka/hata den redan svage/utsatte/vilsne.
    Då lägger jag ihop det jag vet om hans historia, temat på skivan och bilderna i bookleten.
    Det är många "änglar"/"frälsare" som sparkar nedåt nu för tiden.

    Jag väntar med spänning på nästa befängda anklagelse som oundvikligen kommer att plockas upp.
    Jag vet också med 90% säkerhet vilken.
    Det är väl kanske den där djurplågarhistorian du menar här.
    Har inte en aning om vad som hände, vem som gjorde vad, men enligt det lilla som finns om det var det ganska uppfuckat. Dock vet jag för lite.

    Edit:
    Ok, nu läste jag att kycklingen frusit/stressats ihjäl av nån tjej som trodde hon kunde "rädda" den från vad de höll på med.
    Senast redigerat av The Plague den 2009-11-12 klockan 20:32.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  14. #29
    Adam K.
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Det är väl kanske den där djurplågarhistorian du menar här.
    Har inte en aning om vad som hände, vem som gjorde vad, men enligt det lilla som finns om det var det ganska uppfuckat. Dock vet jag för lite.

    Edit:
    Ok, nu läste jag att kycklingen frusit/stressats ihjäl av nån tjej som trodde hon kunde "rädda" den från vad de höll på med.
    Vad handlar detta om? Har noll koll.

  15. #30
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Adam K. Visa inlägg
    Vad handlar detta om? Har noll koll.
    Googla.

    ......
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •