Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 49

Ämne: Utomjording

  1. #16
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av What it feels like Visa inlägg
    Vadå? det har jag aldrig hört talas om?
    Måste vara skönt att vara så humorbefriad
    Det känns snarare skönt att besitta en ganska mycket smartare humor.

    Nu, åter till ämnet...
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  2. #17
    Helena Terechenko
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fry Visa inlägg
    oj. jag har tänkt helt annorlunda och jag antar att jag inte är ensam. jag tänkte att dom andra handlade om att bryta loss sig ur indie eller den mindre publiken och satsa stort. man blir litsom som dom andra banden som säljer sig. bli värlsdkändis. dvs en "utomjordings kärlekstörst" var att han ville bli känd över hela världen.
    Känns bra att ja är inte ensam, me den slutsatsen. Sen beror det kanske på vilken sinneinställning man befinner sig i. Är man le o kär me ja-vill-bara-gråta-humör.. Blir plötsligt hiss musik "din o HANS låt"!? Sen hör man: ”Vi blev som de andra”.. JA! ALLA andra som gjorde slut eller nått sånt bullshit blir konklusionen. Sorgligt.

  3. #18
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Helena Terechenko Visa inlägg
    Ursprungligen postat av Fry Visa inlägg
    oj. jag har tänkt helt annorlunda och jag antar att jag inte är ensam. jag tänkte att dom andra handlade om att bryta loss sig ur indie eller den mindre publiken och satsa stort. man blir litsom som dom andra banden som säljer sig. bli värlsdkändis. dvs en "utomjordings kärlekstörst" var att han ville bli känd över hela världen.

    Känns bra att ja är inte ensam, me den slutsatsen. Sen beror det kanske på vilken sinneinställning man befinner sig i. Är man le o kär me ja-vill-bara-gråta-humör.. Blir plötsligt hiss musik "din o HANS låt"!? Sen hör man: ”Vi blev som de andra”.. JA! ALLA andra som gjorde slut eller nått sånt bullshit blir konklusionen. Sorgligt.
    Jo, självklart handlar låten om detta.
    Men nu diskuterades användningen av ordet utomjording.
    I båda fallen stämmer min tolkning av ordet(se mitt första inlägg i den här diskussionen på första sidan) in mer än väl.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  4. #19
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    den är ju snarare kopplad till OWC eftersom utomjording tidigare hette på_frivilliga_ben (om jag inte missminner mig) :P
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  5. #20
    Helena Terechenko
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    En utomjording=den som inte hör hemma här.
    Den som är/känner sig vilse.
    Antagligen svensköversatt från engelskans(och andra språk) "alien", "alienation" etc(dvs "främmande", "främling", "främlingsskap" osv). Bäst beskrivet blir väl innebörden med ordet utanförskap(ja, det evigt återkommande temat hos kent och många andra).

    Det är dennes kärlekstörst som behandlas i Dom Andra.
    Kan det vara så att kärlekstörsten är helt enkelt "un-world-ly". Extremt stor helt enkelt? Bortom denna jord? Tro?

  6. #21
    Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Crimmitschau i Tyskland
    Inlägg
    1 095

    Standard

    Ja, bara ett bra formulerad superlativ. Varför inte?

  7. #22
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Helena Terechenko Visa inlägg
    Kan det vara så att kärlekstörsten är helt enkelt "un-world-ly". Extremt stor helt enkelt? Bortom denna jord? Tro?
    Hmmm...
    Misstänker att det då hade formlerats "En utomjordlig kärlekstörst".
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  8. #23
    Helena Terechenko
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Hmmm...
    Misstänker att det då hade formlerats "En utomjordlig kärlekstörst".
    Ja du blågan, lät väll fantasin flöda, va vet ja..

  9. #24
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Sep 2006
    Ort
    Göteborg, , Sweden.
    Inlägg
    3 585

    Standard

    Jag känner mig alltid helt dum i huvudet när jag läser i sådana här trådar.

  10. #25
    Medlem
    Reg.datum
    May 2005
    Ort
    Cardiff, Wales
    Inlägg
    1 653

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Beah Visa inlägg
    Jag känner mig alltid helt dum i huvudet när jag läser i sådana här trådar.
    Bra det - det betyder att du inte överanalyserar och försöker visa dig cool. =) Ödmjukhet är det det finns minst av på det här forumet.



    Och ang kärlek över gränser: när min mamma skulle ha med populärmusikpoesi om kärlek i sin undervisning letade hon bland mina skivor. Hon lyssnade på Kevlarsjäl och frågade "handlar den om kärlek över gränser?" (Ok, den är inte med på V&A, men jag kom att tänka på det nu.) Jag har aldrig tänkt på det förr, men.. det går ju. "Mitt land är ditt land..." Sen går det naturligtvis alltid att tolka på olika sätt, men jag är nyfiken, vad handlar den om för er?

    (Moderator: förlåt för att det är lite fel forum.. flytta/ta bort detta om ni tycker det är viktigt!)
    Om allt man inte väljer, men ändå tvingas ta. Om stoltheten jag sväljer för att klara varje dag. Och allt som jag ska gömma i mitt hjärta utav glas. Om allt det där ska rymmas går jag av.
    Så ta mig med till drömmarnas land...

  11. #26
    Medlem Midvinterhatts avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Inom polcirkeln
    Inlägg
    286

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av RutStrut Visa inlägg
    Bra det - det betyder att du inte överanalyserar och försöker visa dig cool. =) Ödmjukhet är det det finns minst av på det här forumet.



    Och ang kärlek över gränser: när min mamma skulle ha med populärmusikpoesi om kärlek i sin undervisning letade hon bland mina skivor. Hon lyssnade på Kevlarsjäl och frågade "handlar den om kärlek över gränser?" (Ok, den är inte med på V&A, men jag kom att tänka på det nu.) Jag har aldrig tänkt på det förr, men.. det går ju. "Mitt land är ditt land..." Sen går det naturligtvis alltid att tolka på olika sätt, men jag är nyfiken, vad handlar den om för er?

    (Moderator: förlåt för att det är lite fel forum.. flytta/ta bort detta om ni tycker det är viktigt!)

    Jippie...en som lever som man lär.
    Alla har vi fastnat hos nån någonstans

  12. #27
    Nybörjare israfromcatv2s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    Barcelona, Spain
    Inlägg
    55

    Standard

    jag tycker "en utomjordings kärlekstörst" betyder här en "ovanlig stor behöv av kärleken" .... ett behöv så stort som inte finns på jorden

    men det är bara min åsikt

  13. #28
    Moderator utomjordings avatar
    Reg.datum
    Dec 2002
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    34 881

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    den är ju snarare kopplad till OWC eftersom utomjording tidigare hette på_frivilliga_ben (om jag inte missminner mig) :P
    Du missminner dig inte. På_frivilliga_ben gjorde storartad sorti vid 747 inlägg, och in på scenen rusade hans stand-in, eller om vi ska säga marionett, utomjording.
    Låt dom komma nu

  14. #29
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2008
    Ort
    Visby, Gotland
    Inlägg
    111

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av israfromcatv2 Visa inlägg
    jag tycker "en utomjordings kärlekstörst" betyder här en "ovanlig stor behöv av kärleken" .... ett behöv så stort som inte finns på jorden

    men det är bara min åsikt
    Detta verkar vara ett populärt sätt att se på det, dock måste jag instämma med The Plague om formuleringen "utomjordlig".

    Själv har jag alltid tolkat det som en person som känner sig utanför, och vars behov av att bil älskad/få vara med den som han/hon älskar har växt sig otroligt starkt i ensamheten.

  15. #30
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HannesA Visa inlägg
    Detta verkar vara ett populärt sätt att se på det, dock måste jag instämma med The Plague om formuleringen "utomjordlig".

    Själv har jag alltid tolkat det som en person som känner sig utanför, och vars behov av att bil älskad/få vara med den som han/hon älskar har växt sig otroligt starkt i ensamheten.
    Ja, men är det egentligen inte uppenbart?
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •