Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 16 till 30 av 30

Ämne: Tolkning av skivan

  1. #16
    Nybörjare
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    55

    Standard

    Jag tror nog inte på ett tema rakt igenom. Fast det var intressant tolkning eftersom du kunnat hitta samband i alla låtar.
    Jag vill bara höra dina hjärtslag

  2. #17

    Standard

    Håller med. Tror också att det handlar om vad vi väljer att lägga vår uppmärksamhet på.

  3. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av megalomania Visa inlägg
    Jag tycker det är en smart tolkning men jag tror inte det stämmer.
    Det tycker inte jag, jag ska försöka förklara varför.


    "Men vi fryser tillsammans
    Jag står utanför
    Du står utanför"
    Son och dotter utelåsta av sin pappa?


    Vad finns det som säger att det är en dotter son? Kan lika gärna vara två strutar glass.


    Jag kan föreställa mig (har ingen erfarenhet själv) att barn i "trasiga" familjer pratar mer om döden än andra barn.


    Wtf liksom? Varför skulle de göra det?

    "Du är ett gräl i bilen mot/från Paris"
    Mamma och pappa grälar i framsätet i bilen?


    Visst, ett gräl i bilen. Men han eller hon har helt missat nyckelordet paris. Jag tror snarare att det hela är en metafor, att någon är ett gräl i bilen mot paris, den romantiska staden you know kontra berlin som kall grå betong.

    "I Hagnesta Hill blinkar TV-ljusen"
    "I Hagnesta Hill bland dom identiska husen
    rycker vi till, reklamen avbryts för sport"
    Pojken glider omkring på gatorna medans dom andra familjerna tittar på TV tillsammans.


    Första raden skulle jag kunna gå med på, men inte resten. Återigen har personen missat nyckelorden helt.

    "Du har satt ditt liv på spel för min skuld"
    Tacksamhet till sin mor som skyddat honom från pappan


    Varför skulle det vara så? Varför just en mor som skyddat sin son från sin far? Visst skulle det kunna vara så men det är en rad, från en låt med många fler, taget helt ur sitt sammanhang.

    Columbus
    Handlar om glädjen för att få flytta ifrån familjen och få börja om på nytt.


    Varför just familjen?


    Våga vara rädd
    "Du frågar mig vad kärlek är
    men jag vet inget om det där"
    Han har aldrig varit älskad...


    Här har han helt hoppat över resten utav meningen. Jaget vet ingenting om det där för att han bara förstår sånt som man kan mäta. Det säger ingenting om huruvida han blev älskad eller inte.



    Nu orkar jag inte mer. Jag säger ingenting om att ett genomgående tema skulle vara trasiga familjer eller inte, bara att det trådskaparen har sagt INTE är smart.

  4. #19
    Medlem kostyms avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    772

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av moppler Visa inlägg
    Det tycker inte jag, jag ska försöka förklara varför.


    "Men vi fryser tillsammans
    Jag står utanför
    Du står utanför"
    Son och dotter utelåsta av sin pappa?


    Vad finns det som säger att det är en dotter son? Kan lika gärna vara två strutar glass.


    Jag kan föreställa mig (har ingen erfarenhet själv) att barn i "trasiga" familjer pratar mer om döden än andra barn.


    Wtf liksom? Varför skulle de göra det?

    "Du är ett gräl i bilen mot/från Paris"
    Mamma och pappa grälar i framsätet i bilen?


    Visst, ett gräl i bilen. Men han eller hon har helt missat nyckelordet paris. Jag tror snarare att det hela är en metafor, att någon är ett gräl i bilen mot paris, den romantiska staden you know kontra berlin som kall grå betong.

    "I Hagnesta Hill blinkar TV-ljusen"
    "I Hagnesta Hill bland dom identiska husen
    rycker vi till, reklamen avbryts för sport"
    Pojken glider omkring på gatorna medans dom andra familjerna tittar på TV tillsammans.


    Första raden skulle jag kunna gå med på, men inte resten. Återigen har personen missat nyckelorden helt.

    "Du har satt ditt liv på spel för min skuld"
    Tacksamhet till sin mor som skyddat honom från pappan


    Varför skulle det vara så? Varför just en mor som skyddat sin son från sin far? Visst skulle det kunna vara så men det är en rad, från en låt med många fler, taget helt ur sitt sammanhang.

    Columbus
    Handlar om glädjen för att få flytta ifrån familjen och få börja om på nytt.


    Varför just familjen?


    Våga vara rädd
    "Du frågar mig vad kärlek är
    men jag vet inget om det där"
    Han har aldrig varit älskad...


    Här har han helt hoppat över resten utav meningen. Jaget vet ingenting om det där för att han bara förstår sånt som man kan mäta. Det säger ingenting om huruvida han blev älskad eller inte.



    Nu orkar jag inte mer. Jag säger ingenting om att ett genomgående tema skulle vara trasiga familjer eller inte, bara att det trådskaparen har sagt INTE är smart.
    HAHAHA.
    Du har helt rätt,
    men som sagt, alla har vi våra teorier.
    Rätt eller fel, vem vet.

    Håller dock med om hans tolkning till "Ensammast i Sverige".

  5. #20
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    moppler:
    Tack!
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  6. #21
    Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Crimmitschau i Tyskland
    Inlägg
    1 095

    Standard

    Den centrala satsen från skivan är: "i Hagnesta Hill blinkar tv-ljusen / jag gör vad jag kan / drömmar mig bort"
    - TTS reflekterar ...
    1. kents egna förlutna och
    2. fenomenet att ignorera eller att ha ignorerad sällskapets motsägelser. (Det gäller inte
    bara kents bandmedlemmar själv men oss alla.)
    => TTS är en bekännelse. kent försöker att uttrycka sig för sig själv och för oss.
    Tillbaka till samtiden betyder: Vi skulle sluta med eskapismen. Vi skulle lämna våra gömställer.
    Senast redigerat av hundradelssekund den 2007-11-26 klockan 22:04.

  7. #22
    Medlem Midvinterhatts avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Ort
    Inom polcirkeln
    Inlägg
    286

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Den centrala satsen från skivan är: "i Hagnesta Hill blinkar tv-ljusen / jag gör vad jag kan / drömmar mig bort"
    - TTS reflekterar ...
    1. kents egna förlutna och
    2. fenomenet att ignorera eller att ha ignorerad sällskapets motsägelser. (Det gäller inte
    bara kents bandmedlemmar själv men oss alla.)
    => TTS är en bekännelse. kent försöker att uttrycka sig för sig själv och för oss.
    Du får gärna utveckla dina tankar lite.
    Alla har vi fastnat hos nån någonstans

  8. #23
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Ja, allra helst det om "sällskapets motsägelser".
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  9. #24
    Nybörjare
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    40

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av moppler Visa inlägg
    Det tycker inte jag, jag ska försöka förklara varför.


    "Men vi fryser tillsammans
    Jag står utanför
    Du står utanför"
    Son och dotter utelåsta av sin pappa?


    Vad finns det som säger att det är en dotter son? Kan lika gärna vara två strutar glass.


    Jag kan föreställa mig (har ingen erfarenhet själv) att barn i "trasiga" familjer pratar mer om döden än andra barn.


    Wtf liksom? Varför skulle de göra det?

    "Du är ett gräl i bilen mot/från Paris"
    Mamma och pappa grälar i framsätet i bilen?


    Visst, ett gräl i bilen. Men han eller hon har helt missat nyckelordet paris. Jag tror snarare att det hela är en metafor, att någon är ett gräl i bilen mot paris, den romantiska staden you know kontra berlin som kall grå betong.

    "I Hagnesta Hill blinkar TV-ljusen"
    "I Hagnesta Hill bland dom identiska husen
    rycker vi till, reklamen avbryts för sport"
    Pojken glider omkring på gatorna medans dom andra familjerna tittar på TV tillsammans.


    Första raden skulle jag kunna gå med på, men inte resten. Återigen har personen missat nyckelorden helt.

    "Du har satt ditt liv på spel för min skuld"
    Tacksamhet till sin mor som skyddat honom från pappan


    Varför skulle det vara så? Varför just en mor som skyddat sin son från sin far? Visst skulle det kunna vara så men det är en rad, från en låt med många fler, taget helt ur sitt sammanhang.

    Columbus
    Handlar om glädjen för att få flytta ifrån familjen och få börja om på nytt.


    Varför just familjen?


    Våga vara rädd
    "Du frågar mig vad kärlek är
    men jag vet inget om det där"
    Han har aldrig varit älskad...


    Här har han helt hoppat över resten utav meningen. Jaget vet ingenting om det där för att han bara förstår sånt som man kan mäta. Det säger ingenting om huruvida han blev älskad eller inte.



    Nu orkar jag inte mer. Jag säger ingenting om att ett genomgående tema skulle vara trasiga familjer eller inte, bara att det trådskaparen har sagt INTE är smart.
    Vad spelar det för roll om det låter smart eller inte? Tycker det är häftigt att han tolkar det som han gör. Jag tolkar den på ett helt annat sätt. Tror Jocke faktiskt blir nöjd när han ser att skivan blivit sedd på så många olika sätt. Jag som låtskrivare hade det iaf.
    "Det hjärtat är fullt av talar munnen."

  10. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av skugge Visa inlägg
    Vad spelar det för roll om det låter smart eller inte? Tycker det är häftigt att han tolkar det som han gör. Jag tolkar den på ett helt annat sätt. Tror Jocke faktiskt blir nöjd när han ser att skivan blivit sedd på så många olika sätt. Jag som låtskrivare hade det iaf.

    Det spelar ingen större roll, förutom att det här nästan var störigt dumt. Däremot så är det här ett forum, slänger man upp något får man respons. Jag gav respons.

  11. #26

    Standard

    Appropå ingenting: LSD i "LSD, någon?" står väl inte enbart för drogen...? Det nämndes ju något annat med de bokstäverna i Café-intervjun. Minns inte vad det var dock...
    - - - - - - - - - - - - -
    När du är tunn som luft,
    Då är du nästan perfekt
    - - - - - - - - - - - - -

  12. #27
    Erfaren medlem Enskadaredanskedds avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    11 994

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av moppler Visa inlägg
    Nu orkar jag inte mer. Jag säger ingenting om att ett genomgående tema skulle vara trasiga familjer eller inte, bara att det trådskaparen har sagt INTE är smart.
    Jag håller definitivt med, det är inte smart.
    Men han tolkar det så, då får han göra det.
    Vissa folk kan väl tycka att det är "smart" & andra inte.
    Gilla läget.
    .
    .

    just because i'm losing, doesn't mean i'm lost

  13. #28
    Nybörjare candybells avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    23

    Standard

    Håller inte riktigt med om det där.. Min tolkning är att skivan(till viss del) handlar om problem i världen nu, därför tillbaka till samtiden. Typ i Vy från ett luftslott ser iallafall jag tydliga paraleller till klimat-problemet... inte minst med "hålen i himlen ska bli våran död.."

    reklam/sport- delen känns väl mer som lite kritik mot hela våran kommerciella värld.. eller något.

    sedan tolkar jag det som om ensammast i sverige helt klart handlar om ett kärleksförhållande, kan helt klart känna igen mig i "& jag har letat som besatt, efter känslor som är försvunna." Beskriver ju precis hur man känner sig när man tappar känslorna för någon.
    So tomorrow we could teach them some new styles.

  14. #29
    Medlem Fjants avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Eskilstuna, , Sweden.
    Inlägg
    465

    Standard mannes åldrar

    Jag har en längre tolkning på gång men för mig är hela temat på skivan en koppling till konstverket "Mannens åldrar" 11 olika steg i livet.
    Ingenting handlar mycket om att känna sig in låst i den "lilla" värld man är uppväxt i, man vill bara iväg och upptäcka världen. Columbus- man kommer till den stora okända staden som skulle bli det nya,räddningen men det blir inte riktigt som man tänkt sig.
    Lsd-någon man har nu vant sig med staden man känner den väl, man kan rythmen, alla stora mål och förväntningar har sjunkigt avservärt osv. man har accepterat de liv man fått även om det inte alls blev som planerat när man lämnade sitt "Hagnesta Hill".
    Jag gör allt på ren vilja
    Ser du nån så skjut
    Jag står bakom tätt intill
    och jag är bara ljud
    Så jag rör mig som jag vill

  15. #30
    Nybörjare candybells avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Ort
    Boden
    Inlägg
    23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fjant Visa inlägg
    Jag har en längre tolkning på gång men för mig är hela temat på skivan en koppling till konstverket "Mannens åldrar" 11 olika steg i livet.
    Ingenting handlar mycket om att känna sig in låst i den "lilla" värld man är uppväxt i, man vill bara iväg och upptäcka världen. Columbus- man kommer till den stora okända staden som skulle bli det nya,räddningen men det blir inte riktigt som man tänkt sig.
    Lsd-någon man har nu vant sig med staden man känner den väl, man kan rythmen, alla stora mål och förväntningar har sjunkigt avservärt osv. man har accepterat de liv man fått även om det inte alls blev som planerat när man lämnade sitt "Hagnesta Hill".

    låter riktigt intressant det där, ser framemot den längre tolkningen!
    So tomorrow we could teach them some new styles.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •