Sidan 13 av 13 FörstaFörsta ... 345678910111213
Resultat 181 till 186 av 186

Ämne: Egoist

  1. #181
    Medlem Fjants avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Eskilstuna, , Sweden.
    Inlägg
    465

    Standard

    Jag tänker snarare att texterna kritiserar polarisering, tunnelseende och dubbelmoral än någon särskilt för politik eller ideologisk riktning.

    Jag tycker detta album och Egoist mycket handlar om att vara människa.
    Om vad vi säger och vad vi gör eller inte.

    Det skruvades upp enormt under Tigerdrottningen och även lite vid detta albumsläpp att Kent blivit sååå politiska. Men allvarligt har de blivit det? Nej jag tycker det känns kraftigt överdrivet. Bara för att man i texter värnar mänsklig värme och kritiserar utanförskap, främlingfientlighet eller hat är man knappast politisk.

    Jag önskar att om tio år detta är en period vi kommer skratta åt och fråga vad vi höll på med.
    Jag gör allt på ren vilja
    Ser du nån så skjut
    Jag står bakom tätt intill
    och jag är bara ljud
    Så jag rör mig som jag vill

  2. #182
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fjant Visa inlägg
    Jag tänker snarare att texterna kritiserar polarisering, tunnelseende och dubbelmoral än någon särskilt för politik eller ideologisk riktning.

    Jag tycker detta album och Egoist mycket handlar om att vara människa.
    Om vad vi säger och vad vi gör eller inte.

    Det skruvades upp enormt under Tigerdrottningen och även lite vid detta albumsläpp att Kent blivit sååå politiska. Men allvarligt har de blivit det? Nej jag tycker det känns kraftigt överdrivet. Bara för att man i texter värnar mänsklig värme och kritiserar utanförskap, främlingfientlighet eller hat är man knappast politisk.

    Jag önskar att om tio år detta är en period vi kommer skratta åt och fråga vad vi höll på med.
    Hyfsat politiska tycker jag faktiskt, inte just på nya skivan men särskilt på Tigerdrottningen. Blandat med mycket annat så klart. Blandat/kopplat till det du nämner om medmänsklighet. Men de är ganska raka i sin kritik av högerpolitik(som även vänstern sysslat med vill säga) i och "Simmaren" och på samma sätt pro vänster/fördelningspolitik i "Innan himlen faller ner".
    I "Skogarna" kopplar man även ganska tydligt ihop osolidaritet med nymoderater.
    Typ.
    Blir ju sjukt löjligt att skriva om det så här. Men det var svar på ditt inlägg.
    "Vals för Satan" är ett annat exempel. "Passagerare" kan jag tycka.

    Men jag håller med om att de också tar upp det du nämner i samband/parallellt med detta.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  3. #183
    Medlem Fjants avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Eskilstuna, , Sweden.
    Inlägg
    465

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Hyfsat politiska tycker jag faktiskt, inte just på nya skivan men särskilt på Tigerdrottningen. Blandat med mycket annat så klart. Blandat/kopplat till det du nämner om medmänsklighet. Men de är ganska raka i sin kritik av högerpolitik(som även vänstern sysslat med vill säga) i och "Simmaren" och på samma sätt pro vänster/fördelningspolitik i "Innan himlen faller ner".
    I "Skogarna" kopplar man även ganska tydligt ihop osolidaritet med nymoderater.
    Typ.
    Blir ju sjukt löjligt att skriva om det så här. Men det var svar på ditt inlägg.
    "Vals för Satan" är ett annat exempel. "Passagerare" kan jag tycka.

    Men jag håller med om att de också tar upp det du nämner i samband/parallellt med detta.
    Men bara för att man är kritisk mot hur ett samhälle ser ut blir man väl inte politisk, eller som i vals för satan beskriver vad som kan antas vara ett demonstrationståg?
    Isåfall är Vy från ett luftslott,Petroleum, Våga vara rädd, Vid din sida exempel på miljöpartistisk politik.
    Kevlarsjäl och Elvis högerpolitik, alla mot alla Vänsterpartistisk politik. ... och så vidare och så vidare.

    Jag vet inte, men jag tror att om Tigerdrottningen kommit 2005 hade den inte nämnt som politisk snarare samhällskritisk.
    I min bok är man politisk om men tydligt ställer sig bakom ett parti eller en tydlig ideologi, inte att ställa sig till höger eller vänster.

    Men 2016 är ALLT politik, det är bara hoppas det snart går över. Den här polariseringen är inte nyttig för någon.
    Senast redigerat av Fjant den 2016-05-23 klockan 22:24.
    Jag gör allt på ren vilja
    Ser du nån så skjut
    Jag står bakom tätt intill
    och jag är bara ljud
    Så jag rör mig som jag vill

  4. #184
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fjant Visa inlägg
    Men bara för att man är kritisk mot hur ett samhälle ser ut blir man väl inte politisk, eller som i vals för satan beskriver vad som kan antas vara ett demonstrationståg?
    Isåfall är Vy från ett luftslott,Petroleum, Våga vara rädd, Vid din sida exempel på miljöpolitik.
    Kevlarsjäl kritik välfärden, alla mot alla kritik mot kapitalismen. elvis mot psykvården... och så vidare och så vidare.

    Jag vet inte, men jag tror att om Tigerdrottningen kommit 2005 hade den inte nämnt som politisk snarare samhällskritisk.
    I min bok är man politisk om men tydligt ställer sig bakom ett parti eller en tydlig ideologi, inte att ställa sig till höger eller vänster.

    Men 2016 är ALLT politik, det är bara hoppas det snart går över. Den här polariseringen är inte nyttig för någon.
    Ja, allt är politik. I princip, pga allt påverkar ditt liv och omvärlden. Inte bara 2016.

    Att vara kritisk till hur ett samhälle ser ut är att vara politisk. Det behöver inte handla om partipolitik. Även om Kent ofta snuddar vid det.

    Har inte tolkat alla de låtar du nämner på det sättet du beskriver, men ja vissa är politiska på det viset du nämner. Och så vidare och så vidare.

    Jag tycker inte ens man tydligt behöver ställa sig bakom en ideologi för att vara politisk.
    Men att välja höger eller vänster är def att vara politisk, om än på ett begränsat vis.
    Håller med om polariseringen.
    Senast redigerat av The Plague den 2016-05-23 klockan 23:01.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  5. #185
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Vill påpeka att det inte är viktigt att kalla det politik, nån särskild ideologi, höger/vänster etc, utan att de sjunger om de där sakerna.
    Senast redigerat av The Plague den 2016-05-23 klockan 23:02.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  6. #186
    Medlem Fjants avatar
    Reg.datum
    Dec 2005
    Ort
    Eskilstuna, , Sweden.
    Inlägg
    465

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Ja, allt är politik. I princip, pga allt påverkar ditt liv och omvärlden. Inte bara 2016.

    Att vara kritisk till hur ett samhälle ser ut är att vara politisk. Det behöver inte handla om partipolitik. Även Kent ofta snuddar till det.

    Har inte tolkat alla de låtar du nämner på det sättet du beskriver, men ja vissa är politiska på det viset du nämner. Och så vidare och så vidare.

    Jag tycker inte ens man tydligt behöver ställa sig bakom en ideologi för att vara politisk.
    Men att välja höger eller vänster är def att vara politisk, om än på ett begränsat vis.
    Håller med om polariseringen.
    Det är väl som vanligt frågan om perspektiv.
    Jag tänker att komma med samhällskritik är just kritik
    Att vara politisk är att komma med idéer om hur samhällsproblemen ska lösas rent praktiskt.

    Nu har jag nog tagit detta alldeles för långt off topic, sorry.

    Men jag vill berömma dig The Plague, jag tycker du ha en saklig o trevlig ton på forumet.
    Jag gör allt på ren vilja
    Ser du nån så skjut
    Jag står bakom tätt intill
    och jag är bara ljud
    Så jag rör mig som jag vill

Sidan 13 av 13 FörstaFörsta ... 345678910111213

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •